lördag 3 augusti 2013

Inlagd chili

I dag har jag lagt in lite blandad chili. Bladlöss jakten fortsätter. Ruskigt svårt att bli av med dom men jag får fortsätta att begränsa dom i alla fall.
En liten mini skörd

Eb blandning av jakapeno, Pimment de´spelette, fresno, Amazzo joe round

Färdig inlagt
Så här gjorde jag
Ca 250 chili
2dl ättiksprit 12%
3dl vatten
2 dl socker

Jag kokade upp vatten och la ner den skivade chilin någon minut bara. Jag tycker att den blir för mosig om man kokar den längre. Jag kokade sen upp lagen och hällde i burkarna som var fyllda med chili. Förslut locket väl. Viktigt att ha rena burkar. Jag sköljer mina med Atamon vatten innan.
Man kan även ha senapsfrön i. Jag hade en vitlöksklyfta i varje burk. Jag ska låta det stå någon vecka innan jag smakar. Jag har tidigare lagt in med äppelcider vinäger men jag tror detta blir bättre.


Nyplockade padrones som ska stekas

Pumkin pepper är nu röda och fina


Inga kommentarer: