tisdag 11 september 2012

Hungarian hot wax skörd

Då var det dags att skörda Hungarian hot wax. Eftersom att vädret blir sämre och sämre så beslutade jag mig för att skörda.

Min plan var att prova att lägga in dom. Det är inte så många som är röda men jag vill inte vänta längre. Styrkan varierar verkligen på dessa. Vissa är riktigt heta medans andra inte har någon hetta alls.
Nyskördat

2,4 kg vart det
 Jag använde följande recept (som jag hittat på nätet)

Ingredienser:

Jalapenos ca 400 g
Äppelcidervinäger 1,5 dl
Vatten 1,5 dl
Socker 1,5 msk
Salt 1,5 tsk

(Jag hade inte Jalapenos utan Hungarian hot wax. Jag baserade på detta recept jag hade ju 2,4 kg så det vart lite mer vätska. Jag hade också i några vitlöks klyftor.)

Gör så här:

Skölj chilifrukterna. Skär chilin i skivor som är ca 2-3 mm breda. Lägg detta i en kastrull med äppelcidervinäger, vatten, socker och salt. Koka upp och låt småkoka under lock i 5 minuter. Häll upp på burkar med tättslutande lock

Jag valde äppelcider vinäger denna gång. Nästa gång ska jag prova ättiks sprit.
Färdiga burkar

Inga kommentarer: